Pikseliparatiisi: Vaikea kohta

Pelaan työsyistä uutta Mad Max -peliä. Se on avoimen maailman aavikkoseikkailu, jossa Max ajelee ympäriinsä autolla ja tekee pääasiassa erilaisia sivutehtäviä.

Noin kaksi kolmasosaa pelistä sujui leppoisissa merkeissä, kunnes tapahtui jotain joka kauhistuttaa kaikkia meistä, jotka pelaamme deadlinen kanssa: Pelissä oli ns. difficulty spike, eli kohta joka on tuntuvasti vaikeampi kuin muu peli. Tarkemmin sanottuna piikkejä oli kaksi, heti peräkkäin.

Mad Maxin tulevaisuudessa aavikolta löytyy paljon laivoja.

Kumpikin ovat kilpa-ajoja. Ensimmäisessä Max ajaa kilpaa aavikolla, ja hänen täytyy tietenkin voittaa. Maxin auto Magnum Opus kehittyy pelin kuluessa, mutta tässä vaiheessa kilpa-ajo-olosuhteissa se tuntui skeittilaudan päälle asetetulta tiileltä. Korkeat nopeudet ja tiukat kurvit johtivat siihen, että kallionseinämät tulivat tutuiksi. Selvisin kuitenkin noin yhden illan pakertamisella ja arviolta kymmenellä yrittämisellä.

Se oli vasta alkusoittoa pelin toiselle ja merkittävästi pahemmalle piikille. Max on taas kilpa-ajoissa, ja tällä kertaa pitää saada pahis hengiltä. Se edellyttää, että hänen autonsa saa kiinni.

Ensimmäiset viisi yritystä paljastivat, etten ollut parannellut Maxin autoa riittävästi, joten palasin tekemään sivutehtäviä. Kun nopeutta ja ohjailtavuutta oli vähän lisätty, palasin kilpailuun, mutta edelleen heikoin tuloksin. Osasin radan jo ulkoa, mutta erityisesti vempula ohjaus ja dramaattisia kuvakulmia hakeva kamera tekivät voittamisesta vaikeaa.

Tässä vaiheessa päätin turvautua kepulikonsteihin. Katsoin jos vaikeustasoa voisi madaltaa, mutta pelissä on vain yksi vaikeustaso. Kokeilin, jos voisin ajaa rataa väärään suuntaan ja yllättää pahiksen näin edestä päin, mutta sekään ei toiminut.

YouTuben läpipeluuvideot paljastivat, että teoriassa kohdasta oli mahdollista päästä läpi, ja huomasin niistä muutaman Maxin auton aseistukseen liittyvän jipon. Redditin keskusteluista opin, että monella muullakin peli oli tyssännyt samassa kohdassa. Siellä neuvottiin, että sivutehtäviä on parasta jauhaa siihen asti, että auton keskeiset ominaisuudet on saatu maksimiin.

Pelin Max on aika mulkku jätkä.

Pelin Max on aika mulkku jätkä.

Redditistä löytyi toinenkin hyvä neuvo: Kilpailun oli oltava ohi 30 sekunnissa jos sen mieli voittaa. Pahiksen kiinni saaminen oli niin vaikeaa, että hyökkäyksessä piti keskittyä treenaamaan alkukiihdytyksen aikaisia aggressioita. Sain tällä taktiikalla pahiksen jo kerran melkein hengiltä, ja aion yrittää sitä kunnes pääsen läpi.

Raskainta tässä on se, miten pelin kilparadan seinät on suunniteltu. Ne ovat epätasaisia, ja auton nokka tarttuu esteisiin helposti. Niinpä ajaessa tapahtuva reunakosketus johtaa yleensä siihen, että auto kiepsahtaa ympäri, nokka väärään suuntaan. Sen kääntäminen ympäri on hidasta, joten yksikin tällainen virhe tuomitsee koko yrityksen epäonnistumaan.

Olen kirjoitushetkellä yrittämässä tätä samaa kohtaa kolmatta päivää. Tiedän kokemuksesta, miltä tällaisen muuta peliä radikaalisti vaikeamman kohdan selättäminen tuntuu: Kädenlämpöiseltä helpotukselta, ettei enää tarvitse äheltää.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *