Musta saari

Musta saari on pitkä fantasiakampanja jonka tarkoituksena on tutkia vuosikymmenten mittaisella tehtävällä olevien hahmojen elämää ja uhrauksia. Asetelma on fantasiafiktiosta tuttu, mutta pelissä nähdään ennen kaikkea sen inhimillinen puoli. Peli sijoittuu sovellettuun versioon Forgotten Realms -maailmasta ja käyttää omaa, kevyttä sääntösysteemiä.

Shadowdale on pieni maalaiskylä joka on välttynyt monelta maailman mullistukselta siksi että siellä asuu voimallinen velho Elminster. Hän ei varsinaisesti osallistu kylän asioihin, mutta hänen läsnäolonsa pitää muut vallantavoittelijat poissa. Siksi Shadowdale on myös ollut turvapaikkana monenlaiselle seikkailijalle joka on halunnut asettua aloilleen johonkin, missä viholliset eivät häntä tavoita. Seikkailijoiden ansiosta Shadowdale ei ole ihan niin nurkkakuntainen ja juntti kuin keskivertokylä, mutta suuri maailma on silti jossain kaukana peltojen ja metsien takana.

Tämän vuoksi myöskään pelaajien ei tarvitse tietää maailmasta mitään.

Pelaajahahmot ovat alussa tavallisia kylän nuoria, 17-20 -vuotiaita tulevia metsästäjiä, maanviljelijöitä, mylläreitä, suutareita yms. He voivat olla ihmisiä, haltioita, kääpiöitä ja jotain harvinaisempaa, asuuhan kylässä kaikenlaista väkeä.

Kampanjan alussa tutustutaan kylän toimintaan ja asukkaisiin. Pian suuren maailman tapahtuman kuitenkin pyyhkäisevät kylän yli. Kuolleeksi luultu sodanjumala Bane kulkee läpi joukkoineen ja murhaa kyläläisten kauhuksi kuolemattomaksi arvellun Elminster-velhon. Jumala palaa maailmaan vahvempana kuin koskaan, ja hänen kannaltaan Shadowdale on vain pikkiriikkinen pysähdyspaikka suuremmalla tehtävällä.

Hahmot juoksevat Elminsterin kodin raunoihin. Tämä jättää jälkeensä ohjeita, joiden avulla he voivat päihittää Banen. Mutta se ei ole helppoa: Jumalan tappaminen edellyttää että hahmot käyvät Forgotten Realmsin valtavan maailman jokaisessa kolkassa. Tehtävällä voi mennä vuosikymmeniä ja sille pitää uhrata koko elämänsä.

Banen pappi.

Aikajänne

Mustan saaren taustalla on haluni tehdä matkustamiseen pohjautuva kampanja. Forgotten Realms on siitä hieno fantasiamaailma, että se on erittäin perusteellisesti dokumentoitu. Joka kolkasta on kartta. Maailma on myös valtavan iso ja liikkumiseen menee aikaa. Niinpä hahmot saattavat joutua kuukausien merimatkoille tai viettämään puoli vuotta kulkiessaan yhdeltä laidalta toiselle. He vanhenevat ja seuraavat sivusta kuinka muut maailman hahmot elävät elämäänsä.

Myös historia jatkaa kulkuaan: Bane muokkaa maailmaa näköisekseen, mutta kuningattaret, jumalat ja velhot tekevät kaikki myös omia peliliikkeitään.

Tyyli

Pelin tyyli eroaa jonkin verran siitä, miten Forgotten Realms on yleensä kuvattu. Pelin maailma on synkempi, lähempänä Sword & Sorcery -asetelmia joissa velhot ovat etäisiä, voimallisia hulluja ja taikaesineet harvinaisia ja vaarallisia. Pelimaailma ei varsinaisesti ole low fantasy, mutta taikuus ei ole hahmojen elämässä arkipäiväistä.

Peli edellyttää vakavaa suhtautumista Forgotten Realms -maailmaan sekä eeppiseen fantasia-questiin.

Sisällöllisesti olen kuitenkin eniten kiinnostunut hahmoista ja heidän kokemuksistaan, sivuhahmoista ja sosiaalisista tilanteista. Pelissä on toimintaa ja seikkailua, mutta taistelu ei ole pääosassa. Inhimilliseltä kannalta pelin ei tarvitse olla haudanvakava: Hahmon elämään mahtuu koko kirjo tunteita.

Visuaalisesti käytän paljon Forgotten Realms -kirjojen materiaalia. Sivuhahmojen kuvat voivat olla kirjoista. Tämän vuoksi peli edellyttää kykyä tulla toimeen ns. Larry Elmore -kuvaston kanssa, vaikka pelin esteettinen kirjo toki onkin laajempi.

Hahmonluonti

Hahmot luodaan yhdessä. Teen joukon arkkityyppejä ja vaihtoehtoja jotka jakamalla pelaajat voivat aloittaa hahmonluonnin, mutta pelaaja viimeistelee hahmonsa itse. Pelin tapahtumien pitkä kaari kannattaa ottaa huomioon hahmonluonnissa: Minkälaisen tyypin pelaaminen on mielenkiintoista hahmon vanhetessa ja muuttuessa? Pelin lopussa hahmot ovat hyvin erilaisia kuin alun myöhäisteinit.

Hahmot oppivat ja kehittyvät kampanjan kuluessa, mutta he muistuttavat enemmän seikkailukertomusten sankareita kuin D&D-jyriä. Hahmot voivat osata erilaisia asioita mutta kukaan ei ole velho, pappi, paladiini yms. D&D-hahmoluokan edustaja.

Rakenne

Pelissä on kiskotettu, ennalta määrätty alkutilanne jota pelataan pelikerta tai kaksi kampanjan alussa. Kylän elämää, sodanjumalan saapuminen, velhon kuolema ja suuri tehtävä. Jatko on pelaajien käsissä, vaikka lopullinen päämäärä onkin sodanjumalan tuho.

Maailmankuva

Musta saari poikkeaa Forgotten Realms -maailmasta siten kun se on kirjoissa kuvattu myös maailmankuvallisen syvärakenteensa puolesta. D&D:n moraalijärjestelmää ei käytetä pelissä, ei ole hyviä ja pahoja rotuja, ja jumalat ovat läsnä enemmän tilannekohtaisesti kuin siten, että pahikset palvovat pahisjumalia ja sillä hyvä.

Maailman klassiset elementit kuten örkit ja haltiat ovat edelleen läsnä, mutta niiden roolia pelin maailmassa tulkitaan eri tavalla.

Pelikulttuuri

Suosin kampanjaa pyörittäessäni seuraavia sääntöjä:

  • Peli tulee ottaa vakavasti ja siihen on syytä sitoutua.
  • Kampanjasta saa halutessaan erota.
  • Pelaajat ruokkivat itsensä mutta kaikille voi tuoda napostetavaa jakoon.
  • Tähtään noin yhteen peliin kuukaudessa.

Leave a Reply

(required)

There aren't any comments at the moment, be the first to start the discussion!