Never Sell Out

Never Sell Out on lyhyt pelitestikampanja jossa kokeilen mahdolliseen julkaisuun liittyviä ideoita. Samalla on tietenkin tarkoitus tehdä hyvä peli! Peli sijoittuu tyyliteltyyn nykymaailmaan jossa meno on piirun verran todellista kyberpunkimpaa. Urheilun ja viihteen maailmassa iso juttu on eräänlaiset henkiolennot joita laitetaan taistelemaan toisiaan vastaan sekä laittomissa katuotteluissa että isoilla areenoilla miljoonayleisöille.

Elevator pitch: Blade Runner meets Pokemon.

Never Sell Outin hahmot ovat nuoria ja nälkäisiä Berliinissä asuvia kuka mistäkin paikalle ilmestyneitä tyyppejä jotka löytävät omat henkiolentonsa (pelin kielellä Ystävät) ja alkavat menestyä tappeluttaessaan niitä.

(Tässä kohtaa mainittakoon että pelissä on erillisenä valintana olla problematisoimatta tätä ns. kukkotappeluasetelmaa. Voi olla että myöhemmissä iteraatioissa on toisin mutta tässä versiossa näin.)

Teemat ja pelityyli

Pelin teemat pyörivät menestyksen hinnan, periaatteista kiinni pitämisen ja vastaavien viihdealan ja urheilun tarinoiden vakioaiheiden ympärillä.

Pelityyli on sosiaalinen, pääosassa ei ole toiminta vaan hahmojen elämä, suhteet, ja kysymykset joita he joutuvat miettimään. Poikkeuksen tähän muodostavat Ystävien väliset ottelut joissa menestymisen tai epäonnistuminen ohjaa vahvasti muita tapahtumia.

Hahmot

Hahmot ovat parikymppisiä, marginalisoituja ihmisiä. Eivät siis menestyjiä tai hyvien perheiden kersoja. Hahmotyyppejä pohtiessa voi ajatella elokuvia musiikin tai urheilun maailmoista joissa altavastaajan asemassa oleva lahjakkuus alkaa menestyä.

Hahmot muodostavat tiiviin kaveriporukan joka on tottunut pitämään toisistaan huolta.

Maailma

Ystävien väliset turnaukset ovat pelin maailmassa valtava ilmiö jonka ympärillä on laaja spektri erilaisia yrityksiä, toimijoita, liigoja, areenoita, jne. Otteluita järjestetään laillisesti ja laittomasti, sponsoreilla ja ilman, jne. Lähtökohtaisesti jos jotain on olemassa urheilun maailmassa, se on myös osa turnausten maailmaa, tosin hitusen alakulttuurisemmalla estetiikalla.

Isoimpien liigojen ottelut ovat valtavia spektaakkeleita ja kykyjenetsijät etsivät tulevaisuuden lupauksia katuturnauksista.

Pelin kaari

Peli noudattaa urheiluelokuvista tuttua kaarta: Hahmot aloittavat kaduilta, rähjäisinä mutta lahjakkaina nuorina lupauksina joiden kyvyt saattavat viedä heidät aina huipulle asti. Matkan varrella joutuu pohtimaan periaatteitaan. Mihin tilaisuuksiin kannattaa tarttua ja mitkä hylätä?

Koska tämä on testi josta haluan iteroida uusia versioita, pyrkimykseni on pitää peli napakkana. Arvioitu kesto on noin 5-10 peliä.

Systeemi

Pelissä käytetään hyvin yksinkertaista kotikutoista systeemiä joka saattaa elää kampanjan aikana. Tässä se että kyseessä on testipeli näkyy eniten mutta toiveeni on ettei se liikaa häiritse peliä.

Säännöt

Suosin kampanjaa pyörittäessäni seuraavia sääntöjä:

  • Peli tulee ottaa vakavasti ja siihen on syytä sitoutua.
  • Kampanjasta saa halutessaan erota.
  • Pelaajat ruokkivat itsensä mutta kaikille voi tuoda napostetavaa jakoon.

Leave a Reply

(required)

There aren't any comments at the moment, be the first to start the discussion!