Sokeiden kuilu

Sokeiden kuilu on fantasia-aiheinen minikampanja henkipatoista, uusista mahdollisuuksista ja toivosta synkkyyden keskellä. Peli sijoittuu sovellettuun versioon Forgotten Realms -maailmasta. Pelimekaniikka on oma, kevyt viritelmä.

Hahmot ovat salakuljettajia ja varkaita, rikollisia ja palkkasotilaita, niitä jotka ovat hassanneet ne mahdollisuudet joita elämä on heille antanut. Heillä on takanaan petettyjä lupauksia ja hylättyjä perheitä. Heillä ei ole enää paikkaa kotimaassaan vaan heistä on tullut kauppareittien irtolaisia joita palkataan turvaamaan kuljetuksia ja etsimään uusia reittejä.

Pelin alussa uusi työnantaja, vaikutusvaltainen kauppias, kokoaa hahmot yhteen jotta nämä voisivat avata hänen puolestaan poikkeuksellisen vaarallisen kauppareitin. Se kulkisi kauas maan alle, drow-haltioiden kaupunkiin Menzoberanzaniin.

Drowien kanssa vehtaaminen on laitonta lähes kaikkialla, joten ketään rehellistä hommaan on turha palkata.

Hahmot

Sokeiden kuilu ei ole ns. pahispeli. Vaikka hahmoilla voi monissa tilanteissa olla joustava moraali, heilläkin on periaatteensa. Karkeasti sanottuna he voivat tehdä töitä murhaajalle mutta eivät itse ole murhaajia. Moraali voi joustaa, mutta sellainen kuitenkin on.

Kaikilla hahmoilla on tunne siitä että heidän elämänsä on mennyt pieleen. He eivät tiedä miten asiat saisi taas parhain päin. Heillä ei ole kotia tai paikkaa johon mennä, eikä aavistustakaan mistä sellainen löytyisi. Silti kaipuu jotain parempaa kohti on aina läsnä.

Pelityyli

Pelin keskiössä on uusien paikkojen ja tilanteiden kokemiseen liittyvä seikkailu sekä sosiaalinen peli. Maailman sense of wonder ja erilaiset sivuhahmot ovat tärkeässä osassa.

Forgotten Realms on high fantasy -maailma mutta tämän pelin tulkinta aiheesta on maanläheisempi. Hahmojen realiteetit ovat lähempänä Conanin tyylistä Sword & Sorceryä. Maailmassa on hurjaa taikuutta, kammottavia lohikäärmeitä ja tahtoaan toteuttavia jumalia, mutta ei ihan jokaisessa majatalossa. Hahmot eivät ole sankareita vaan duunareita.

Pelaaminen edellyttää jonkinasteista fantasiakliseiden hyväksymistä. Nyrkkisääntönä on että Larry Elmorea ei voi vieroksua liikaa tai muuten pelistä ei tule mitään.

Kampanja

Kampanjan on tarkoitus kestää noin viisi pelikertaa, mutta kokemus on osoittanut että pituus voi vaihdella pelissä ilmenevien käänteiden myötä. Idea kuitenkin on että peli pelattaisiin suunnilleen 2018 kevään kuluessa, ainakin jos se ei venähdä.

Hahmot luodaan yhdessä pelaajan ja pelinjohtajan kanssa ja ennen varsinaista kamppista pidetään yksi ryhmäytysrupeama.

Pelaaminen ei edellytä minkäänlaista maailman tuntemusta. Kaikki selviää pelin kuluessa.

Säännöt

Suosin kampanjaa pyörittäessäni seuraavia sääntöjä:

  • Peli tulee ottaa vakavasti ja siihen on syytä sitoutua.
  • Kampanjasta saa halutessaan erota.
  • Pelaajat ruokkivat itsensä mutta kaikille voi tuoda napostetavaa jakoon.
  • Tähtään noin yhteen peliin kuukaudessa.

Leave a Reply

(required)

There aren't any comments at the moment, be the first to start the discussion!